Letbanen i Aarhus

I Aarhus er der kommet et nyt offentligt transportmiddel. En Letbane der har været længe ventet.

Hvilke forventninger har vi haft til Letbanen og hvordan ser virkeligheden ud.

Om Letbanen

Letbanen binder Aarhusområdet sammen

Danmarks første letbane er i drift. Udvidelsen af den kollektive trafik med en letbane på skinner vil være med til at løfte Aarhus fra verdens mindste storby til en metropol.

Et net af letbaner

Aarhus Letbane er første etape af et net af letbaner, som skal knytte byer og bydele i Aarhusområdet tættere sammen og gøre det lettere for pendlere at komme til og fra arbejde.

Første etape Letbanen forvandler to eksisterende jernbaner – Odderbanen og Grenaabanen – til en eldrevet letbane og forbinder banerne med et ekstra og nyt letbanespor fra Lystrup via Skejby, Randersvej, de bynære havnearealer og til Aarhus Hovedbanegård.

Og der er planer om flere letbaner.

Parallelt med anlægsarbejdet har Aarhus Kommune og Favrskov Kommune indledt planlægningen af to nye letbanelinjer til Brabrand og Hinnerup. Senere er visionen at udvide letbane-nettet med linjer til Hasselager, Skanderborg, Randers og Silkeborg, så Danmarks første letbane på sigt kommer til at indgå i et net af letbaner i Østjylland.

110 kilometer letbane

Oversigtskort Linjerne 72Dpi Jan2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Klik for større kort)

Første etape af Letbanen bliver 110 kilometer lang. Den nye strækning fra Aarhus H til Lystrup består af 12 kilometer nye letbanespor. Grenaabanen, som løber fra Aarhus H, udgør cirka 70 kilometer. Odderbanen udgør knap 30 kilometer.

Letbanen får i alt 50 stationer. Grenaabanens nuværende stationer bevares, mens der nedlægges to stationer på Odderbanen. Hertil kommer 19 stationer på den nye strækning.

Derudover vil der blive anlagt nye standsningssteder i Thorsager og Hessel på Djursland