Ombudsmanden løser hvert år sager for borgere, men ikke alle kender til muligheden.

Indlæser Aktiviteter
  • Denne aktivitet er allerede afholdt.

Ombudsmanden løser hvert år sager for borgere, men ikke alle kender til muligheden.

16. oktober 2023 kl 08:00 - 17:00

Det kan virke som en stor ting som borger at henvende sig til ombudsmanden for at klage over sin sag. Men det er en mulighed, og det giver retssikkerhed. Ombudsmanden løser hvert år sager for borgere, men ikke alle kender til muligheden.

Når ombudsmanden går ind i sagen, kan det betyde, at Ankestyrelsen omgør sagen og laver en ny principafgørelse.

Hvornår kan man klage?
”Som borger kan man klage til ombudsmanden, hvis man mener, at man ikke har fået den rette behandling i ens kommune og via Ankestyrelsen. Ankestyrelsen er ikke den endelige klagemulighed,” siger Elsebeth Brogaard Kristensen, som er juridisk konsulent i LOBPA.

”Det er fx også muligt at klage til ombudsmanden, hvis man oplever, at kommunen er længe om at behandle ens sag, og Ankestyrelsen afviser at gøre noget, indtil kommunen har truffet sin afgørelse. Indenfor BPA-området gælder i mange sager et hurtighedsprincip, og det er ikke meningen, at borgeren skal stå i et limbo uden tilstrækkelig hjælp igennem lang tid.”

Den seneste principafgørelse
På BPA-området har vi set den seneste principafgørelse for nogle måneder siden. Den handlede om en borger, der havde lånt penge af sin handicaphjælper. Kommunen fratog borgeren hans BPA-ordning, og Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse.

Kommunen og Ankestyrelsen mente ikke, at borgeren fortsat kunne være arbejdsleder efter at have lånt penge af hjælperen. Ankestyrelsen gav til kende, at der ikke kunne være tillid til, at borgeren kunne fungere som arbejdsleder, når han lånte penge af sine ansatte – uanset om der var tale om et privat lån. Ombudsmanden trådte ind i sagen og gjorde opmærksom på, at reaktionen fra myndighedernes side skal være rimelig i forhold til de faktiske forhold. Ombudsmanden gjorde også opmærksom på faktiske forhold, som Ankestyrelsen ikke havde taget i betragtning ved sin afgørelse.

Det førte til, at Ankestyrelsen genoptog sagen og traf ny principafgørelse om, at det ikke i denne sag var rimeligt at frakende BPA-ordningen alene på grund af låneforholdet. Borgeren fik altså til sidst sin BPA-ordning tilbage, efter at ombudsmanden gik ind i sagen.

Hvad gør ombudsmanden?
Ombudsmanden går i dialog med myndighederne og har fokus på, at de grundlæggende forvaltningsprincipper overholdes. Det er sagen oven for et eksempel på.  Her ændrede Ankestyrelsen sin praksis, efter ombudsmanden var gået ind sagen, og havde gjort Ankestyrelsen opmærksom på det grundlæggende princip om proportionalitet. Resultatet blev i det her tilfælde, at sagen blev omgjort og borgeren fik sin BPA-hjælpeordning tilbage.

Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.

Læs om ombudsmandens behandling af klagen her og Ankestyrelsens principmeddelelse her

Vil du vide mere?
Så er du velkommen til at kontakte juridisk konsulent i LOBPA,
Elsebeth Brogaard Kristensen ebk@lobpa.dk M: 23 95 43 97

Detaljer

Dato:
16. oktober 2023
Tidspunkt:
08:00 - 17:00

Vi spørger dig ...

Hvordan hører du om DHF Aarhus/Randers aktiviteter?
STEMSE RESULTAT

... hvad synes du?

Holder du avis?
STEMSE RESULTAT

Dansk Handicap Forbund Aarhus/Randers

DHF Aarhus/Randers er en lokalafdeling under vores fælles paraplyorganisation Dansk Handicap Forbund (DHF).

Vi har egen bestyrelse og økonomi. Vi lægger meget vægt på et tæt samarbejde med DHF og andre handicaporganisationer.

Vi er en forening/forbund der dækker alle typer fysiske handicaps og arbejder derfor så vidt muligt inkluderende for alle med fysiske funktionsnedsættelser.

Generalforsamlingen, som holdes hvert forår, er den øverste myndighed i DHF Aarhus/Randers afdelingen. Her vælger vi medlemmer til bestyrelsen og drøfter forslag til medlemsaktiviteter.

Back to top
Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du automatisk vores cookie- og privatlivspolitik. » Læs mere her
OK